lørdag 3. november 2012

Vindus-kitt og brennende hjerter

Sist torsdag lærte jeg noe nytt! Hvordan fikse på gamle to-lags vinduer så de holder bedre på varmen! En familie som har flyttet hit til Khovd fra et annet land, leier leilighet i en gammel blokk-leilighet. Vinduene der trengte absolutt litt vinter-forberedelse.

Vel, med opplæring av NLM-vakta og en av sjåførene gikk vi igang med prosjektet. Først kitt rundt vinduskanten på det ytre vinduet, skumgummiremser langs kantene, og så fylle på med sagflis før en lukket indre vindu. På de verste vinduene sprayet vi en runde med "høøs" som det heter på mongolsk. Slags tetningsmasse som brukes ved bygging. Vanskelig å få av, men ok på så utslitte vinduskarmer.

De som bor i denne leiligheten er misjonærer, og har som morsmål det språket som jeg har begynt å studere på. Så fikk jeg praktisere litt språk mens vi jobba sammen og når vi drakk te. For interesserte pugget jeg verbet "å komme" i fortid, med alle sine 8 bøyningsformer utifra hvem som er subjekt. Lett forklart: "Jeg kom" heter "men keldem", mens "vi kom" heter "biz keldik" og så videre. Akkurat verbene vil det ta tid å få inn, men ellers synes jeg det går framover og det er gøy med språkstudiene.

Idag var vi på en samling der faren i denne familien hadde andakt utifra Joh.14,5-6 og kom med vitnesbyrd fra sitt liv og hva Jesus betyr for ham. Det var godt å høre på. "Jesus døde på korset for syndene våre, han bar våre synder." forkynte han. Han tok frem at enda er det familier, også i Khovd, som slakter dyr for at dyrets blod skal gjøre soning for familiemedlemmenes synder. Dette er en religiøs fest som var sist uke. Men Jesus har sonet for alle våre synder med sitt eget blod, og den gode nyheten ønsker han å dele.

Så får vi håpe at vinduene holder kuldegradene ute. Og vær gjerne med å be for denne familien, de er i oppstart-fasen på mange måter. Men en ting er sikkert - de har et brennende hjerte for å nå andre med evangeliet.

Ingen kommentarer: